
Wat is relay attack?
In de pers worden verschillende diefstalmethodes aangehaald, waarbij dieven gebruik maken van nieuwe technieken zoals het zogenaamde “Relay Attack”. Doelwit zijn voertuigen die zijn voorzien van “keyless entry” en “keyless start of go”. Het signaal van de zogenaamde “smart key” wordt illegaal afgelezen en verlengd. Waar normaal de afstand tussen voertuig en handzender max. één meter moet zijn om hem te kunnen openen, kan dit nu op een afstand van enkele honderden meters door het signaal te kopiëren en te “verlengen”.
Hoe werkt het in de praktijk?
Een auto staat in een straat en de sleutels liggen achter een gesloten voordeur. De eigenaar heeft zijn auto normaal afgesloten. Als de auto is voorzien van de comfort optie keyless entry, dan kunnen criminelen hier echter misbruik van maken. Dat gaat als volgt: één persoon vangt het signaal van de handzender op die achter de voordeur ligt, terwijl een tweede persoon, die bij de auto staat, met het verlengde signaal de auto opent, start en meeneemt. Voor het opvangen en verlengen van het signaal is wel speciale apparatuur noodzakelijk.
Wat kunt u er tegen doen?
Met een VbV – SCM goedgekeurde startonderbreker met een “eigen autorisatie”, is deze manier van diefstal onmogelijk. De startonderbreker werkt onafhankelijk van de keyless functies van de auto. Zo kan de dief misschien nog wel de auto ontgrendelen, maar niet starten en wegrijden. Henk van Vliet Certificatie manager Kiwa- SCM.
Dit geheel overziend is de tijd rijp dat consumenten weten wat ze kopen, zodat ze niet verrast zijn als ze voor een dubbele investering staan: eerst betalen voor een ‘comfort’ optie en dan nog eens voor extra beveiliging.
Bovenstaande informatie is afkomstig van de nieuwsbrief april 2016 van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit.